Saturday, May 17, 2014

Teknik Turunkan Berat Badan | Kurus

Bila tengok makanan memang rasa nak makan je. Tangan kiri dah tahan tangan kanan nak ambil makanan akhirnya terambil juga makanan tu. Aduh..bilalah aku nak kurus ni.



Setiap hari timbang berat badan tapi tak turun -turun, makin naik ada la.. Ok, ni sedikit tips mudah untuk turun berat badan.

Kalau nak kurus, memang tak lari daripada menjaga pemakanan. Apa yang ko perlu lakukan ialah makan buah dan sayur-sayuran banyak-banyak. Buah dan sayur ni juga baik untuk kesihatan ko. Dalam ni ada banyak fiber, jadi ko akan rasa kenyang lebih lama.

Then, minum air masak 30 minit sebelum makan. Minum air sampai rasa penuh peruk ko tu. Lepas tu tak la rasa nak makan banyak sangat sebab perut ko dah penuh.

Lepas tu pastikan ko tidur secukupnya. Tidur kira-kira 7-8 jam sehari tak lebih tak kurang. Ini baik supaya badan ko berfungsi dengan baik untuk bakar kalori dalam badan.

Bila bangun tidur jangan lupa sarapan pula. Ini untuk memastikan badan ko bertenaga untuk bekerja. Tahu la nak kurus tapi takkan sampai tak makan kot. Makan sikit je seperti telur  dan air masak.

Elakkan atau kurangkan terus makan nasi putih. Bukan apa, bila dah makan nasi putih mesti ada lauknya. Nasi tu pun satu hal ada banyak gula dan protein, dalam lauk tu pula banyak lemak.

Selamat beramal..

No comments:

Post a Comment